Fen Deneyleri- Katı, Sıvı, Gaz- Isı ve Genleşme
Fen Etkinlikleri |
Her sınıf düzeyinde öğrencilerin merak duygularının geliştirilmesi ve çeşitli olaylara merak duygusunun teşvik edilmesi gerekir.
Öğrencilerin ilgi ve meraklarını canlı tutan fen etkinlikleri kapsamında yapılan fen deneyleri de öğrencilerin oldukça ilgilerini çeken ve merak uyandıran etkinliklerdendir. Deneyler yoluyla, öğrenciler, çevrelerinde meydana gelen olayları daha iyi anlamakta ve günlük yaşantılarından seçilen örneklerle edindikleri bilgiler daha kalıcı hale gelmektedir.
Size sunduğumuz sayfalarda, ilkokul, 3. sınıf öğrencilerinin yanı sıra diğer ilkokulun tüm sınıflarında öğrencilerin ilgisini çekebileceğini düşündüğümüz deneyler yer almaktadır. Deneyler; katı, sıvı, gaz ve ısı, genleşme kavramları ile ilgilidir. Deneylere ulaşmak için aşağıdaki linki tıklayınız.
fen_deneyleri
Etkinliğin
Adı: Katı, Sıvı ve Gaz
Etkinliğin
Amacı: Katı, sıvı ve gaz kavramlarının örneklendirilmesi
Kullanılan
Araç ve Gereçler: Buz, ısı kaynağı, metal kap
Etkinliğin
Yapılışı:
1. Plastik bir kaba, su doldurarak
buzdolabında dondurunuz.
2. Ertesi gün buzu alıp erimeden
etkinliğin yapılacağı ortama götürünüz ve masanın üzerine koyarak öğrencilerle
birlikte buzun su haline gelişini inceleyiniz.
3. Oluşan suyu bir kaba koyarak ısıtınız
ve buhar haline gelmesini gözlemleyiniz.
Gözlemler sonunda, öğrencilerinize şu
soruları yöneltebilirsiniz:
-
Buza
dokunduğunuz zaman ne hissediyorsunuz? Böyle hissetmenizin nedeni nedir?
-
Uzun
süre buzu elimizde tuttuğumuzda, elimizde ve buzda ne gibi değişiklikler olur?
-
Maddenin
üç halini görebileceğimiz, su örneğinden başka hangi maddeleri örnek olarak
verebiliriz?
-
Suyu
buzluğa koyarken cam kap kullanılsaydı ne olurdu? Suyun bu özelliği hangi
canlılara nasıl avantaj sağlar?
Etkinliğin
Adı: Zıplayan Para
Etkinliğin
Amacı: Isınan havanın genleştiğini kavrayabilme
Kullanılan
Araç ve Gereçler: Pet şişe veya cam şiye, pet şişenin kapağı veya madeni para,
su
Etkinliğin
Yapılışı:
1. Şişenin ağzını ve kapağını az bir
suyla ıslatınız.
2. Kapağı veya parayı şişenin ağzına koyunuz. Ne olabileceğini öğrencilerinize tahmin
ettiriniz. (Para ağır olduğu için kapağı tercih etmeniz daha net sonuçlar
almanızı sağlar.)
3. Ellerimizi şişenin etrafında
çevreleyerek bir süre tutalım (ellerimizin sıcak, şişenin soğuk olmasına dikkat
edelim)
4. Paraya ne olacağını gözlemleyelim.
Gözlem sonuçlarına göre aşağıdaki
sorular üzerinde durulabilir:
-
Etkinlik
sonucuyla tahmin ettiğiniz sonuç arasında bir fark var mı?
-
Eğer
ellerinizi soğuk suyla yıkayıp şişeyi tutsaydınız etkinlik sonucu değişir
miydi?
-
Kapağın
zıplamasının nedeni nedir?
-
Etkinlikte
şişeyi ellerinizle tutmak yerine başka ne yapılabilirdi?
-
Şişenin
ağzına kapatılan kapağın ıslatılma nedeni nedir?
Etkinliğin
Adı: Kaybolan Çukur
Etkinliğin
Amacı: Isınan havanın genleştiğini
kavrayabilme
Kullanılan
Araç ve Gereçler: Tenis topu, sıcak su, bardak, topu suyun içinde tutmak için
kapak
Etkinliğin
Yapılışı:
1. Tenis topunun üzerine bastırarak bir
çukur oluşturunuz.
2. Bardağın içini sıcak su ile
doldurunuz.
3. Üzerinde çukur olan tenis topunu
sıcak su ile dolu bardağın içine bırakınız ve üzerine bir kapak kapatıp bir
süre bekledikten sonra gözlemleyiniz.
Gözlem
sonuçlarına göre öğrencilerin dikkati şu konulara çekilebilir:
-
Sıcak
suya konulan buruşuk tenis topundaki değişikliğin nedeni nedir?
-
Beton
üzerine konulan futbol ve ya diğer topların havasının inmesinin nedeni nedir?
-
Çevrenizden
buna benzer örnekler verebilir misiniz?
Etkinliğin
Adı: Su Termometresi Yapalım
Etkinliğin
Amacı: Isı karşısında maddelerin hareketini görme
Kullanılan
Araç ve Gereçler: Cam şişe, mürekkep veya gıda boyası, yaklaşık 3 cm şerit
şeklinde karton, cetvel, buz veya soğuk su, geniş kap, oyun hamuru, sıcak su,
pipet
Etkinliğin
Yapılışı:
1. Cam şişeyi çeşme suyu ile doldurunuz.
2. Cam şişeye birkaç damla mürekkep
damlatınız.
3. Plastik pipetin etrafını, pipet on cm
üstte kalacak şekilde oyun hamuru kullanarak şişenin ağzına yerleştiriniz.
4. Şerit şeklindeki kartonun üzerini
cetvelle birimlendiriniz.
5. Pipetteki su seviyesini işaretleyiniz
(şişenin kenarından hava sızmamasına dikkat edilmeli.)
6. Şişeyi bu halde içinde buz bulunan
derin kaba yerleştiriniz. Pipetteki su seviyesini gözlemleyiniz ve beş dakika
beklettikten sonra yeniden işaretleyiniz.
7. Altıncı adımda yapılanları, kaba buz
yerine sıcak su koyarak tekrar yapınız ve sonuçları karşılaştırınız.
Buz ve sıcak
su etkisiyle termometredeki değişiklikleri zamana bağlı olarak bir grafikle
göstererek grafiği yorumlayınız.
Etkinliğin
Adı: Hangisi Daha Sıcak?
Etkinliğin
Amacı: Isı iletiminin maddenin cinsine bağlı olabileceğini gösterme
Kullanılan
Araç ve Gereçler: Plastik kaşık, ağaç kaşık, metal kaşık, varsa cam kaşık ya da
cam çubuk, sıcak su, kap
Etkinliğin
Yapılışı:
-
Malzemeleri göstererek hangisinin daha fazla ısınacağını
sorarak ön bilgilerini ölçünüz.
-
Bir
kapta sıcak su hazırlayınız. (Döküldüğünde kimsenin yanmayacağı sıcaklıkta
olmalı)
-
Sıcak
suyun içine yukarıdaki araçları koyarak birkaç dakika bekleyiniz.
-
Sonra
kaşık ya da çubuklara dokunarak hangisinin daha çok ısındığını gözlemleyiniz.
Gözlem
sonuçlarına göre aşağıdaki konulara dikkat çekilebilir:
-
Sizce
en sıcak kaşık hangisidir? Neden?
-
Tahminlerinizde
yanılma oldu mu? Hangi kaşıkta? Neden?
-
Isı alış verişini tanımlayınız.
PAYLAŞ
0 Yorum
Yorum Gönder