Tübitak 4006 Proje Örneği "Empati"
Tübitak 4006 Bilim Şenlikleri için örnek proje "Empati". Proje yazımı Tübitak tarafından belirlenen sözcük sayılarını karşılamaktadır. Çok az bir düzenleme ile aynen kullanabilirsiniz.
Tübitak 4006 Bilim Şenlikleri proje örneği aşağıda verilmiştir.
Tübitak 4006 Bilim Şenlikleri proje örneği aşağıda verilmiştir.
Özet::
Bu proje ile empati geliştirme,
yardımlaşma ve engelliler hakkında farkındalık oluşturmak için kolay bir
etkinlik tasarlamak ve bunu uygulamaktır. Proje belli bir yaş kitlesine değil,
her yaş katılımcıya yöneliktir.
Proje bilim şenlikleri sırasında kısaca
aşağıdaki şekilde gerçekleştirilecektir.
Katılımcılardan iki gönüllü
seçilecek. Birinin gözü kapatılacak, diğerinden bu kişinin gözü olması
istenecek. Gözü kapatılan katılımcıya resim gösterilecek ve bunu gözü
kapalıyken, arkadaşından alacağı yardımla boyaması istenecek.
Gözü kapalı katılımcı, gözü olan
katılımcıya resimdeki boyayacağı yeri ve rengini söyleyecek. Boya kalem gözü
kapalı katılımcıya verilerek eli boyanacak bölgeye bırakılacak ve gözü kapalı
katılımcı bu şekilde boyamayı tamamlayacak.
Boyama bittikten sonra roller
değiştirilecek. Yapılan boyama incelenecek.
Katılımcılara her iki rolde neler
hissettikleri sorularak not edilecek. Engelli olmanın yaşamı zaman zaman
zorlaştırabileceğine dikkat çekilecek. Ayrıca, etkinliğin empati gerekliliği
ile katkısının olup olmadığı da araştırma kapsamında düşünülmektedir.
Amaç:
Projenin amacı,
etkinlik yoluyla empati yapabilme ve engellilere karşı yaklaşım konusuna dikkat
çekmektir. Projenin uygulama sürecinde
katılımcıların etkinlik içerisinde doğrudan yer almasının empati kurma sürecini
hızlandıracağı düşünülmektedir.
Atölyede kullanılan
“Gözüm Ol” adlı etkinliği, “Ayağım Ol”, “Kulağım Ol”, “Dilim Ol” gibi
etkinliklerle de desteklenebilir.
Gözüm Ol veya diğer
etkinliklerin özellikle engelliler haftasında her tür kademe okullarda
uygulanabilir.
Gözüm Ol etkinliği
sadece öğrencilere yönelik olmadığı için yani gönüllü fuar ziyaretçilerine de
uygulanacağı için etkisi öğrenciler dışına da taşınmış olacaktır. Dolayısıyla
projenin yaygın etkisinin fazla olacağı beklenmektedir. Neden empati
kurmalıyız? Empati kurmadan etkili ve doğru bir iletişim kurabilir miyiz? Gibi soruların
yanıtlanabilmesi için empati kurabilme becerisinin geliştirilmesi açısından
önemlidir. Proje içeriğini oluşturan etkinlik sonucunda, etkinliğe katılan
kişilerden olumlu yönde davranış değişikliği beklenmektedir.
Yöntem
Proje, fuar öncesi ve
fuar zamanı olmak üzere iki etkinlikten oluşacaktır. Fuar öncesinde istekli öğrencilere,
fuar sırasında da istekli diğer katılımcılarla gerçekleştirilecektir.
Neden empati kurmamız gerekir?
Empati kurmadan iyi bir iletişim kurabilir miyiz? Karşımızdaki kişi ile nasıl
empati kurabiliriz? Empati becerişimiz geliştiğinde iletişim kurmamız
kolaylaşır mı? Yapılan etkinlik sizde bir değişiklik oluşturdu mu?
Genel olarak “bir
kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısı
ile bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması,
hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi süreci” olarak tanımlanan “empati”, çatışma
süreci yönetimi ve doğru iletişimin önemli koşullarından birisidir. çoğu
iletişim problemlerinin doğmasına engel olduğu gibi yaşanan çatışmaların da en
az zarar verici biçimde çözümlenmesine imkan sağlamaktadır. (http://dergipark.ulakbim.gov.tr/otd/article/view/5000184702) ulaşma tarihi: 06.11.2018). Emtapi eksikliği
iletişimin niteliğini olumsuz olarak etkilediği aynı zamanda çatışma nedeni
olarak da düşünülebilir.
Etkinliğin uygulanması
10-15 dakikalığına
kendimizi görmeyen biri olarak düşünelim. Veya sınıfımızda gözleri görmeyen
biri olduğunu varsayalım. Acaba gözünüz görmeseydi neler yaşardınız? Hangi sıkıntılarla
karşı karşıya kalırdınız? Veya sınıfınızdaki arkadaşınız hangi sorunları
yaşıyor olabilir?
Etkinliğin uygulanması
için boyama kalemleri ve boyanacak resim, masa, 2 sandalye ve göz bağı
gerekmektedir. Katılımcılara yukarıdaki açıklamalar yapıldıktan sonra, resmi
incelemesi istenecek. Resim incelendikten sonra katılımcılardan birisinin gözü
bağlanacak ve resmi boyaması istenecek. Resmin hangi bölümünü hangi renge
boyayacaksa o rengi arkadaşından isteyecek. Arkadaşı boyayı vererek, elini
boyayacağı alana bırakacak. Renk değişiminde de aynı işlem uygulanacak. Boyama
bittikten sonra göz bandı çıkarılarak boyama çalışmasını incelemesi istenecek
ve nasıl bulduğu, boyamanın zor olup olmadığı, görmeyen bireylerle ilgili
düşüncelerinde bir değişme olup olmadığı soruları yöneltilecek.
Aynı işlem diğer
katılımcı için de uygulanacak.
Etkinliğin, engel
türleri değiştirilerek uygulanabilir olduğu için geliştirilebilir nitelikte
olduğu, ziyaretçilerin de sürece katılmasının yaygın etkiye katkısı olacağı
düşünülmektedir.
PAYLAŞ
0 Yorum
Yorum Gönder