Tübitak 4006 Proje Örneği "Empati"

Tübitak 4006 Bilim Şenlikleri için örnek proje "Empati". Proje yazımı Tübitak tarafından belirlenen sözcük sayılarını karşılamaktadır. Çok az bir düzenleme ile aynen kullanabilirsiniz.
Tübitak 4006 Bilim Şenlikleri proje örneği aşağıda verilmiştir.



Özet::
Bu proje ile empati geliştirme, yardımlaşma ve engelliler hakkında farkındalık oluşturmak için kolay bir etkinlik tasarlamak ve bunu uygulamaktır. Proje belli bir yaş kitlesine değil, her yaş katılımcıya yöneliktir.
Proje bilim şenlikleri sırasında kısaca aşağıdaki şekilde gerçekleştirilecektir.
Katılımcılardan iki gönüllü seçilecek. Birinin gözü kapatılacak, diğerinden bu kişinin gözü olması istenecek. Gözü kapatılan katılımcıya resim gösterilecek ve bunu gözü kapalıyken, arkadaşından alacağı yardımla boyaması istenecek.
Gözü kapalı katılımcı, gözü olan katılımcıya resimdeki boyayacağı yeri ve rengini söyleyecek. Boya kalem gözü kapalı katılımcıya verilerek eli boyanacak bölgeye bırakılacak ve gözü kapalı katılımcı bu şekilde boyamayı tamamlayacak.
Boyama bittikten sonra roller değiştirilecek. Yapılan boyama incelenecek.
Katılımcılara her iki rolde neler hissettikleri sorularak not edilecek. Engelli olmanın yaşamı zaman zaman zorlaştırabileceğine dikkat çekilecek. Ayrıca, etkinliğin empati gerekliliği ile katkısının olup olmadığı da araştırma kapsamında düşünülmektedir.



Amaç:
Projenin amacı, etkinlik yoluyla empati yapabilme ve engellilere karşı yaklaşım konusuna dikkat çekmektir.  Projenin uygulama sürecinde katılımcıların etkinlik içerisinde doğrudan yer almasının empati kurma sürecini hızlandıracağı düşünülmektedir.
Atölyede kullanılan “Gözüm Ol” adlı etkinliği, “Ayağım Ol”, “Kulağım Ol”, “Dilim Ol” gibi etkinliklerle de desteklenebilir.
Gözüm Ol veya diğer etkinliklerin özellikle engelliler haftasında her tür kademe okullarda uygulanabilir.
Gözüm Ol etkinliği sadece öğrencilere yönelik olmadığı için yani gönüllü fuar ziyaretçilerine de uygulanacağı için etkisi öğrenciler dışına da taşınmış olacaktır. Dolayısıyla projenin yaygın etkisinin fazla olacağı beklenmektedir. Neden empati kurmalıyız? Empati kurmadan etkili ve doğru bir iletişim kurabilir miyiz? Gibi soruların yanıtlanabilmesi için empati kurabilme becerisinin geliştirilmesi açısından önemlidir. Proje içeriğini oluşturan etkinlik sonucunda, etkinliğe katılan kişilerden olumlu yönde davranış değişikliği beklenmektedir.

Yöntem
Proje, fuar öncesi ve fuar zamanı olmak üzere iki etkinlikten oluşacaktır. Fuar öncesinde istekli öğrencilere, fuar sırasında da istekli diğer katılımcılarla gerçekleştirilecektir.
Neden empati kurmamız gerekir? Empati kurmadan iyi bir iletişim kurabilir miyiz? Karşımızdaki kişi ile nasıl empati kurabiliriz? Empati becerişimiz geliştiğinde iletişim kurmamız kolaylaşır mı? Yapılan etkinlik sizde bir değişiklik oluşturdu mu?

 Genel olarak “bir kişinin kendisini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısı ile bakması, o kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi süreci” olarak tanımlanan “empati”, çatışma süreci yönetimi ve doğru iletişimin önemli koşullarından birisidir. çoğu iletişim problemlerinin doğmasına engel olduğu gibi yaşanan çatışmaların da en az zarar verici biçimde çözümlenmesine imkan sağlamaktadır. (http://dergipark.ulakbim.gov.tr/otd/article/view/5000184702)  ulaşma tarihi: 06.11.2018). Emtapi eksikliği iletişimin niteliğini olumsuz olarak etkilediği aynı zamanda çatışma nedeni olarak da düşünülebilir.
Etkinliğin uygulanması

10-15 dakikalığına kendimizi görmeyen biri olarak düşünelim. Veya sınıfımızda gözleri görmeyen biri olduğunu varsayalım. Acaba gözünüz görmeseydi neler yaşardınız? Hangi sıkıntılarla karşı karşıya kalırdınız? Veya sınıfınızdaki arkadaşınız hangi sorunları yaşıyor olabilir?
Etkinliğin uygulanması için boyama kalemleri ve boyanacak resim, masa, 2 sandalye ve göz bağı gerekmektedir. Katılımcılara yukarıdaki açıklamalar yapıldıktan sonra, resmi incelemesi istenecek. Resim incelendikten sonra katılımcılardan birisinin gözü bağlanacak ve resmi boyaması istenecek. Resmin hangi bölümünü hangi renge boyayacaksa o rengi arkadaşından isteyecek. Arkadaşı boyayı vererek, elini boyayacağı alana bırakacak. Renk değişiminde de aynı işlem uygulanacak. Boyama bittikten sonra göz bandı çıkarılarak boyama çalışmasını incelemesi istenecek ve nasıl bulduğu, boyamanın zor olup olmadığı, görmeyen bireylerle ilgili düşüncelerinde bir değişme olup olmadığı soruları yöneltilecek.
Aynı işlem diğer katılımcı için de uygulanacak.



Etkinliğin, engel türleri değiştirilerek uygulanabilir olduğu için geliştirilebilir nitelikte olduğu, ziyaretçilerin de sürece katılmasının yaygın etkiye katkısı olacağı düşünülmektedir.

PAYLAŞ

0 Yorum

Yorum Gönder

Yayın üstü reklam

Yayın ortası reklam 1


Yayın ortası reklam 2

Yayın altı reklam